Novice


Spremembe Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu (ZOZP-E)

Junija letos je začel veljati Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o obveznih zavarovanjih v prometu (ZOZP-E), ki v skladu z evropsko direktivo uvaja strožje zahteve glede zaščite oškodovancev v prometu in večjo transparentnost v zavarovalništvu.

Z zakonom se na novo opredeljuje izraz vozilo, zato je zavarovanje avtomobilske odgovornosti obvezno tudi za določene vrste vozil, za katere prej to ni bilo potrebno.

Po spremembah zavarovanje ni več vezano na prometno dovoljenje, ampak na karakteristike iz nove definicije vozila, ki je opredeljeno kot:

 ·         vsako motorno vozilo (izjema so invalidski vozički), namenjeno za potovanje po kopnem, ki ga poganja zgolj mehanska moč, vendar ne vozi po tirih, in:

o   katerega največja konstrukcijsko določena hitrost je nad 25 kilometri na uro ali

o   katerega največja neto masa je nad 25 kilogrami, največja konstrukcijsko določena hitrost pa nad 14 kilometri na uro;

 ·         vsako priklopno vozilo, ki se uporablja skupaj z vozilom iz prejšnje alineje, ne glede na to, ali je priklopljeno ali odklopljeno.

Zakon na novo opredeljuje tudi pojem uporabe vozila kot vsako uporabo vozila, ki je skladna s funkcijo vozila kot prevoznega sredstva v času nesreče, ne glede na značilnosti vozila, ne glede na zemljišče, na katerem se motorno vozilo uporablja, in ne glede, ali vozilo miruje ali se premika.

 Spremembe za podjetja

Usmerjene so k boljšemu upravljanju tveganj in zagotavljanju, da so vsa vozila, ki se uporabljajo v poslovne namene, ustrezno zavarovana za morebitne nesreče ali škode. Glede na spremembe so podjetja dolžna zavarovati tudi nekatera vozila, ki jih prej ni bilo treba.

1.      Električna vozila za dostavo. Zakon zahteva, da podjetja, ki uporabljajo lahka električna vozila za dostavo (npr. električna kolesa in skuterje, električne dostavne tricikle), ta obvezno zavarujejo, saj se je pokazala potreba po dodatni zaščiti zaradi njihove vse večje uporabe v urbanih okoljih.

2.      Vozila za interno uporabo na lokacijah podjetij. Zakon prav tako zajema vozila, ki se uporabljajo na zasebnih območjih, kot so podjetniške in industrijske površine. To vključuje vozila, kot so viličarji, delovni stroji, in druga specializirana vozila, ki so bila prej morda izključena iz obveznega zavarovanja.

3.      Hibridna in električna vozila v podjetjih. Poleg običajnih vozil morajo podjetja zdaj zavarovati tudi svoja hibridna in popolnoma električna vozila, vključno s tistimi, ki se uporabljajo za prevoz zaposlenih ali blaga.

Spremembe za zavarovalnice

Namenjene so višjim standardom pri poslovanju zavarovalnic in odnosih z zavarovanci ter izboljšanju zaščite vseh udeležencev v prometu.

1.      Zaščita oškodovancev. Zakon krepi pravice oseb, ki so bile oškodovane v prometnih nesrečah, vključno z lažjim in hitrejšim dostopom do odškodnin. Če zavarovalnica zamuja z izplačilom, je predvidena obrestna mera za zamude višja, kar dodatno spodbuja pravočasno izplačilo odškodnin.

2.       Poenostavitev postopkov. Predvidena je tudi poenostavitev v postopkih za izplačilo odškodnin, s čimer se zmanjšuje administrativna obremenitev za oškodovance in pospešuje postopek izplačila.

3.      Zavarovalna kritja. Zakon zvišuje minimalne zavarovalne vsote, ki jih morajo imeti sklenjena zavarovanja odgovornosti za škodo, povzročeno tretjim osebam. Minimalna vsota za škodo na osebah se je povečala na 6,45 milijona evrov za vsak posamezni dogodek, ne glede na število oškodovancev. Za škodo na premoženju pa je minimalna vsota zvišana na 1,3 milijona evrov.

4.      Usklajevanje zavarovalnega kritja. Po novem veljajo spremenjene najnižje zavarovalne vsote, ko jih sprejme Evropska komisija.

5.      Obvezno vključevanje v podatkovne baze. Zakon uvaja obveznost zavarovalnic, da vključijo podatke o zavarovalnih policah in škodnih zahtevkih v centralno bazo podatkov. To bo omogočilo, da imajo oškodovanci lažji dostop do podatkov, ki jih potrebujejo za uveljavljanje svojih pravic ter boljšo preglednost in nadzor nad zavarovalnim trgom nasploh.

6.      Sankcije in nadzor. Zakon uvaja strožje kazni za zavarovalnice, ki ne izpolnjujejo zakonskih obveznosti, in krepi nadzorne mehanizme za zagotovitev skladnosti z novimi določili.

7.      Insolventnost zavarovalnice. Ena izmed ključnih novosti je uvedba posebne zaščite oškodovancev v primeru, da zavarovalnica, ki je izdala polico obveznega zavarovanja, postane insolventna. Oškodovanci imajo sedaj pravico zahtevati izplačilo odškodnine neposredno od jamstvenega sklada, ki deluje pod okriljem Slovenskega zavarovalnega združenja.

Priložnost za zavarovalne posrednike

Čeprav se ob uveljavitvi zakona pojavljajo nekatera vprašanja, za katera pričakujemo, da se bodo čim prej rešila, so spremembe priložnost za zavarovalne posrednike, da z njimi seznanimo svoje stranke in jim pomagamo pri uvajanju določil v prakso.

 

Pripravil: ZZPS

Fotogalerija